Sanatate oculara

Probleme de vedere la copii

Evaluare utilizator: 0 / 5

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Copilul tau are dificultati in a isi face temele si ii este greu sa se concentreze? De cele mai multe ori, ai putea considera ca este lenes sau s-a plictisit si doreste sa joace. Dar daca nu este asa si copilul are o problema de vedere?

Majoritatea oamenilor cred ca o vedere buna inseamna doar sa fii capabil sa vezi cea mai mica linie dintr-o diagrama sau sa recunosti un obiect la o distanta mare. Dar adevarul este ca vederea clara este doar una din cele 17 abilitati vizuale diferite, necesare pentru a avea un sistem vizual eficient si precis.

Abilitatile vizuale se dezvolta de-a lungul timpului, incepand din copilarie si continuand sa se dezvolte in timp ce crestem. Unii copii nu dezvolta insa aceste abilitati vizuale.

Problemele legate de vedere pot ramane nedetectate, deoarece semnele nu sunt imediat evidente.

Totusi, daca observi simptomele urmatoare la copilul tau, programeaza o vizita cat mai repede la medicul oftalmolog sau la optometrist:

• citirea lenta

• acoperirea unui ochi sau intoarcerea capului intr-o parte atunci cand priveste obiecte

• sare sau repeta linii la citire

• urmarirea randurilor cu degetul, deoarece ochii nu pot urmari corect lectura

• omiterea sau inserarea cuvintelor la citire

• dificultati de copiere de pe tabla

• sensibilitate la lumina

• evitarea sporturilor cu mingii, din cauza perceptiei slabe a adancimilor

• dureri de cap si migrene

• ameteli, greata, vertij

• abilitate redusa la scriere

• inversari litere si ortografie slaba

• dificultate in concentrare

• discrepanta dintre abilitatile verbale si cele de citire, scriere

 

Imagineaza-ti ca ai o durere de cap dupa cateva minute de lectura, sau ca trebuie sa te concentrezi cateva ore ca sa iti faci temele. Dar cum ar fi sa nu iti poti aminti ce ai citit?

Sa il luam ca si exemplu pe Mihai. El avea 8 ani cand a inceput sa aiba dificultati in invatare. Pentru a compensa deficienta de vedere, creierul lui a fost constrans sa lucreze din greu incercand sa analizeze vizual cuvintele in timp ce intelegea propozitia. Astfel ca Mihai a devenit un copil stresat. In mod evident, el a inceput sa urasca lectura si sa refuze sa-si faca temele.

Insuficienta de convergenta este una dintre cele mai frecvente tulburari vizuale intalnite la copii. Acest lucru afecteaza binocularitatea sau capacitatea ochilor sa se concentreze asupra unui obiect pentru a crea o singura imagine tridimensionala. Mihai avea insuficienta de convergenta, ceea ce inseamna ca atunci cand citea, ochii lui se concentrau asupra cuvintelor, dar nu reuseau sa sustina convergenta pentru perioade lungi de timp. Citirea devenea o sarcina foarte complexa, facuta foarte ineficient de catre un creier foarte distras.

Anumite exercitii oculare realizate impreuna cu medicul oftalmolog, l-au ajutat pe Mihai sa isi imbunatateasca capacitatea de a isi coordona ochii ca pe o “echipa”. Astfel, ochii se indreapta spre un singur punct rezultand o singura imagine. Prin antrenament, sistemul vizual va reusi sa pastreze acea imagine si sa o stabilizeze pana devine confortabila.

Dupa aceasta terapie Mihai a fost un copil mai fericit si un elev de nota 10. Deoarece ochii nu se mai simteau inconfortabil atunci cand trebuia sa isi faca temele, Mihai a descoperit cat de mult ii placea sa citeasca.

Singura plangere a mamei lui Mihai a fost: "Nu am putut sa il mai dezlipesc de cartile de aventura!"

Copiii sunt extrem de curiosi, le place sa invete, sa exploreze si sa se bucure de noi descoperiri. Cand evita citirea sau invatarea, este posibil ca aceasta sa se datoreze unei dificultati legate de o problema de vedere. Un test oftalmologic complet te poate ajuta sa descoperi ce probleme vizuale are copilul tau.  

Programeaza o intalnire cu un specialist OftaCenter chiar astazi.

 

obiceiuri care dauneaza ochilor tai

Evaluare utilizator: 0 / 5

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Petreci multe nopti treaz, iubesti fast food-ul sau adori soarele? Sunt sanse sa iti imbatranesti prematur ochii. Mentinerea unor obiceiuri sanatoase este deosebit de importanta atat pentru sanatatea ta, cat si a ochilor tai.

Te freci des la ochi

Pielea din jurul ochilor este una dintre primele zone ale fetei care prezinta semne de imbatranire. Frecarea zonei din jurul ochilor poate sparge vasele mici de sange de sub suprafata pielii si poate provoca cearcane si umflaturi. Injectiile cu Botox si chirurgia cosmetica a pleoapei pot intineri aceasta zona, dar prevenirea este cea mai buna solutie: nu apasa cu putere si nu trage excesiv de pielea din jurul ochilor.

Uiti ochelarii de soare

Expunerea ochilor la razele UV ale soarelui, este o modalitate sigura de a deteriora prematur ochii si pleoapele. Extinderea expunerii la soare duce la: arsuri solare ale suprafetei ochiului (fotokeratita); cataracta; degenerescenta maculara; pinguecula si pterygium (cresteri inestetice pe ochi) si chiar de cancer al pleoapelor.

Poarta ochelari de soare care blocheaza 100% din razele UV, chiar si in zilele de iarna cand zapada stralucitoare reflecta lumina puternic.

Renunta la fumat

Fumatul afecteaza aproape orice organ din corpul tau - inclusiv ochii. Bolile oculare cum ar fi cataracta, degenerescenta maculara, ochii uscati si retinopatia diabetica, pot aparea din cauza fumatului. Vestea buna este ca daca renunti la fumat, indiferent de varsta ta, iti poti reduce riscul de a dezvolta o afectiune grava a ochilor.

Alimentatie nepotrivita

Mananci prea multa mancare fast-food si nu suficiente fructe si legume? Cu siguranta nu obtii vitaminele, mineralele si acizii grasi esentiali necesari pentru o sanatate optima a ochilor.

Legumele cu frunze, fructele si legumele colorate si carnea de peste, pot ajuta la prevenirea multor boli oculare legate de varsta. Vitaminele pentru ochi pot umple necesarul de nutrienti, dar o dieta sanatoasa si exercitiile fizice regulate sunt metode mai eficiente pentru a-ti pastra sanatatea oculara.

Odihna insuficienta

Somnul de frumusete se numeste astfel dintr-un motiv simplu: odihna insuficienta poate accelera imbatranirea si ochii tai pot fi primii care sufera. Lipsa de somn cauzeaza inrosirea ochilor, cearcane, riduri si iritari ale ochilor, ochi uscati si vedere incetosata.

Consultatii oftalmologice regulate

Consultatiile oftalmologice periodice pot detecta in timp util problemele de vedere, bolile oculare si problemele generale de sanatate.

Bolile de vedere, cum ar fi glaucomul, nu dau adesea semne de avertizare pana cand nu exista o pierdere permanenta, ireversibila a vederii. Informeaza-ti medicul oftalmolog despre istoricul sanatatii oculare a familiei tale, pentru a putea stabili daca ai un risc crescut pentru o anumita boala sau stare oculara. Daca nu ai fost deja la un cotrol oftalmologic, programeaza-te chiar azi.

sindromul vederii la calculator la copii

Evaluare utilizator: 0 / 5

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

In ultimul deceniu, utilizarea calculatoarelor in randul copiilor a crescut considerabil. Multi medici oftalmologi cred ca utilizarea intensa a computerului in randul copiilor le pune in pericol vederea, cauzand miopia timpurie. Cercetarile recente par sa confirme aceasta teorie.

Timpul indelung petrecut in fata unui monitor streseaza vederea unui copil, deoarece ecranul forteaza sistemul vizual al copilului sa se concentreze asupra unui singur obiectiv. Acest lucru aduce un risc mai mare in randul copiilor pentru dezvoltarea simptomelor sindromului vederii la calculator.

Astazi, utilizarea device-uri-lor inteligente este parte a vietii noastre, iar parintii trebuie sa fie constienti de problemele de vedere asociate cu utilizarea acestora in exces. Ochii tinerilor nu sunt suficient de bine dezvoltati pentru a avea abilitati motorii fine necesare utilizarii prelungite a computerului. Doar cand sistemul vizual se maturizeaza, un tanar devine capabil sa faca fata stress-ului ocular.

 

Factori care afecteaza vederea copilului

• Copiii nu isi dau seama cat timp petrec la calculator. Ei pot efectua o sarcina pe computer timp de cateva ore cu putine pauze. Aceasta activitate prelungita poate provoca probleme de focalizare si tulburari ale ochilor.

• Copiii sunt foarte adaptabili. Ei presupun ca ceea ce vad si cum vad ei este normal - chiar daca vederea lor este problematica. De aceea, este important ca parintii sa monitorizeze timpul petrecut de catre un copil la un calculator si sa se asigure ca merg la controale oftalmologice regulate, conform recomandarilor optometristului sau oftalmologului.

• Copiii sunt mai mici de statura decat adultii. Din moment ce spatiile de lucru la calculator sunt adesea amenajate pentru a fi utilizate de catre adulti, acest lucru poate schimba unghiul de vizualizare in cazul unui copil. Unghiul normal de vizualizare al ecranului este la un unghi de 15 grade, inclinat usor in jos. De asemenea, daca un copil intampina dificultati la atingerea tastaturii sau daca nu ajunge sa isi puna picioarele in mod confortabil pe podea, acesta poate avea dureri de gat, umeri, sau spate.

 

Sfaturi pentru a reduce riscul sindromului vederii la calculator  

1. Verifica vederea copilului tau. Inainte de a incepe scoala, fiecare copil trebuie sa aiba o examinare completa a ochilor, inclusiv examenul de proximitate (computer si citit) si testarea la distanta.

2. Limiteaza timpul petrecut de copilul tau la calculator. Incurajeaza copiii sa ia pauze de 20 de secunde, la fiecare 20 de minute pentru a minimiza dezvoltarea problemelor de focalizare si iritarea ochilor - regula "20-20".

3. Verifica ergonomia spatiului de lucru. Pentru copiii mici si tineri, asigura-te ca monitorul, scaunul si inaltimea biroului, corespund cu necesitatile copilului tau. Distanta recomandata intre monitor si ochi, pentru copii, este de 45-70 cm. Pozitionarea mai aproape de 45 cm poate afecta ochii. (Citeste mai multe sfaturi pentru a reduce neplacerile cauzate de lucrul la calculator: AICI)

4. Verifica iluminarea. Pentru a reduce reflectarea luminii in monitor, ferestrele si alte surse de lumina nu trebuie sa fie orientate direct spre tine.

 

Utilizarea computerelor si dezvoltarea fizica la copii

In plus fata de riscul de sindromul vederii la calculator, exista ingrijorarea ca utilizarea excesiva a computerului in timpul copilariei poate avea efecte adverse asupra dezvoltarii fizice a copilului.

Ajuta-ti copilul sa atinga dezvoltarea fizica corespunzatoare.

1. Incurajeaza activitati variate pe parcursul zilei. Copiii trebuie sa ia pauze frecvente de la utilizarea calculatorului si participe la o varietate de activitati care implica schimbari posturale si miscari fizice. Efectuarea de sarcini sedentare folosind medii electronice (utilizarea computerului, vizionarea TV, mesaje text etc.) ar trebui sa fie limitata la mai putin de doua ore pe zi.

2. Incurajeaza utilizarea posturilor adecvate atunci cand lucreaza la un calculator. Biroul ar trebui proiectat astfel incat sa se potriveasca dimensiunii copilului si sa permita o serie de pozitii adecvate. Printre alte sugestii:
- picioarele ar trebui sa poata sa se odihneasca confortabil pe podea
- inaltimea biroului trebuie sa fie la inaltimea cotului
- suporturile de documente ar trebui folosite pentru a pozitiona materialele de hartie langa ecranul computerului
- partea superioara a ecranului computerului trebuie sa fie la nivelul ochilor
- ecranul trebuie sa fie pozitionat si inclinat pentru a evita o pozitie inconfortabila.

3. Incurajeaza transportul corect al unui laptop, folosind un rucsac cu curele duble de umar .

4. Invatata-l pe cel mic cum sa utilizeze comenzile rapide de la tastatura pentru a reduce utilizarea mouse-ului.

5. Invata copilul sa raspunda in mod corespunzator disconfortului din timpul utilizarii computerului, inclusiv prin pauze frecvente si, daca simptomele persista, solicitand sfaturi de la un medic.

 

Protectia impotriva luminii albastre

In plus fata de simptomele de disconfort cauzate de utilizarea excesiva a computerului, cercetarile sugereaza ca orele petrecute zilnic in fata ecranelor digitale, pot creste riscul bolilor oculare. Acest lucru se datoreaza faptului ca ecranul computerul, a telefoanelor inteligente si a altor dispozitive digitale, emit cantitati semnificative de lumina albastra vizibila, care poate avea efecte daunatoare pe termen lung asupra tesutului retinei.

Desi nu este clar cat de multa lumina albastra este prea multa, este intelept sa iei masuri preventive pentru a limita expunerea copilului la lumina albastra emisa de aceste dispozitive.

In plus fata de incercarea limita timpul pe care copilul il petrece in fata unui ecran digital in fiecare zi, poti alege o pereche de ochelari cu lentile antireflex, concepute special ca sa filtreze lumina albastra.

Chiar daca copilul tau nu are nevoie de lentile de corectie a miopiei, hipermetropiei sau astigmatismului, medicul oftalmolog sau optometristul, poate prescrie ochelari de calculator pentru filtrarea luminii care sa-i protejeze ochii de lumina albastra si de oboseala vizuala. Consulta medicul specialist pentru mai multe detalii.

 

Cum sa scapi de cearcane

Evaluare utilizator: 0 / 5

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Ochii umflati si cearcanele de sub ochi apar din mai multe motive, printre care: trasaturile faciale mostenite, alergiile, stresul, oboseala ochilor si caracteristicile pielii, cum ar fi textura acesteia.

In timp ce anumite remedii traditionale, cum ar fi feliile de castravete sau cremele anti-cearcan, pot ameliora temporar cearcanele. Remediile anti-cearcan depind de cauza care sta la baza aparitiei acestora.

Care este cauza ochilor umflati si a cearcanelor

Umflarea din jurul ochilor inseamna ca ai o acumulare excesiva de fluide, numita edem, in tesutul pielii. Deoarece pielea din jurul ochilor este subtire si fina, umflarea si decolorarea poate fi destul de pronuntata.

 

Dar de ce se acumuleaza fluidul pentru a forma in primul rand cearcanele?

1. Consumul excesiv de sare determina retinerea lichidelor

2. Alergiile pot provoca inflamatii si umflaturi

3. Probleme sinusale

4. Deshidratarea

5. Oboseala si lipsa de somn

6. Stresul

7. Plansul

8. Imbatranirea

9. Caracteristicile faciale mostenite

 

De ce sunt ochii mai umflati dimineata dupa ce te trezesti?

In timp ce dormim, nu clipim. Si acesta este un motiv pentru care se dezvolta “pungile” de sub ochi.

Clipitul este pentru pleoape, ca mersul pentru picioare. Cand sunt inactive, anumite persoane dezvolta umflaturi la nivelul extremitatilor inferioare, care dispar de indata ce incep sa mearga, iar muschii din picioare incep sa puna in circulatie fluidele. O actiune similara are loc in pleoape. Pleoapele inchise, care nu clipesc in timpul somnului, se pot umfla la anumite persoane predispuse la aceasta problema. Deci, dimineata, te poti trezi cu pleoape neobisnuit de umflate, dar imediat ce incepi sa clipesti, umflaturile se vor diminua intr-o ora sau doua.

 

Umflarea ochilor are o cauza medicala?

In special atunci cand apar in mod neasteptat, ochii umflati uneori semnaleaza o problema medicala.

De exemplu, persoanele cu o boala tiroidiana pot dezvolta umflarea tesuturilor si a muschilor din jurul ochilor. Alergiile oculare legate de afectiuni cum ar fi febra fanului pot produce umflarea ochilor. Alte tipuri de alergii, cum ar fi reactiile la anumite alimente sau substante chimice, pot cauza umflarea pleoapelor.

In timpul unei reactii alergice, anumite celule din organism elibereaza o substanta chimica numita histamina care are multe efecte adverse asupra tesuturilor corpului, incluzand scurgerea fluidelor din vasele de sange. Aceste fluide se blocheaza in tesuturile din jur, provocand edeme.

Ochii umflati si cearcanele de sub ochi pot aparea atunci cand ai o infectie a ochiului, cum ar fi conjunctivita. Umflarea poate fi cauzata de inflamatia asociata cu infectia ochiului, care afecteaza in mod direct pleoapele.

Bolile sistemice, precum insuficienta renala, pot duce la umflarea generala a organismului, inclusiv in jurul ochilor.

 

Remedii

Pentru a gasi cea mai buna solutie este important sa identifici cauza principala.

Daca ai observat si la parintii tai aceste trasaturi, trebuie sa va inveti sa traiesti cu aspectul sau sa iei in considerare optiunile cosmetice de ingrijire care ar putea ajuta la reducerea umflarii.

Umflarea sau cearcanele cauzate de imbatranire, necesita o solutie cosmetica. Aceste optiuni includ proceduri de revigorare a pielii cu laser, anumite produse cosmetice sau chirurgia pleoapelor cunoscuta sub denumirea de blefaroplastie.

Multe remedii temporare pot ajuta la reducerea aspectului umflat din jurul ochilor, cum ar fi:

• Utilizarea picaturilor oftalmice impotriva iritarii cauzate de alergii

• Consumul de lichide, pentru a preveni deshidratarea

• Aplicarea de comprese cu gheata

• Aplicarea de felii de castravete sau pungi de ceai racite peste ochii inchisi

• Utilizarea cremelor si a altor produse de piele special concepute pentru a fi utilizate in jurul ochilor

• Reducerea consumului de sare

• Alimente bogate in potasiu, cum ar fi bananele, care ajuta la eliminarea excesului de fluide din organism

• Stropirea fatei si a ochilor cu apa rece

• Mai mult somn si odihna

Unul dintre cele mai comune remedii la domiciliu, este utilizarea temporara a cremelor si unguentelor speciale pentru a reduce umflarea. Un ingredient activ comun in aceste preparate este fenilefrina, un medicament care contacta vasele de sange, reducandu-le diametrul.

Acest lucru poate avea un efect dublu asupra pleoapelor infamate. In primul rand, daca cearcanele sunt cauzate de o retea vizibila de vase de sange sub pielea subtire a pleoapelor, atunci micsorand vasele, se va reduce si zona inestetica.

In al doilea rand, contractarea vaselor de sange ar putea reduce scurgerile de lichid din interiorul vaselor de sange, ceea ce ar putea reduce umflarea.

Inainte de a incerca orice tip de remediu, iti recomandam sa consulti un specialist.

Antioxidanti pentru ochi sanatosi

Evaluare utilizator: 0 / 5

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Vitamina C si bioflavonoidele sunt antioxidanti importanti care te ajuta sa iti mentii sanatatea ochilor si a corpului. Alimentele bogate in vitamina C, cum ar fi fructele citrice si majoritatea legumelor, sunt de asemenea surse excelente de bioflavonoide.

Cercetarile sugereaza ca vitamina C si bioflavonoidele au un efect complementar, acestea fiind mai eficiente atunci cand sunt ingerate impreuna, decat separat.

Vitamina C si ochii tai

Vitamina C (cunoscuta si sub numele de acid ascorbic) este o vitamina solubila in apa si un puternic antioxidant. Aceasta ajuta organismul sa formeze si sa mentina tesutul conjunctiv, inclusiv colagenul din corneea ochiului.

Vitamina C mentine oasele sanatoase, pielea si vasele de sange, inclusiv capilarele delicate din retina. Studiile sugereaza ca pe termen lung, consumul de vitamina C poate sa reduca riscul de producere a cataractei si pierderea vederii datorate degenerescentei maculare.

Spre deosebire de majoritatea animalelor, organismul oamenilor nu este in masura sa produca vitamina C. Deci, ar trebui sa luam doza zilnica de acid ascorbic din dieta noastra. O dieta cu deficit de vitamina C poate duce la scorbut - o boala grava caracterizata prin slabiciune musculara, umflaturi si sangerari ale gingiilor, pierderea dintilor, sangerare sub piele, durere si rigiditate articulatiilor, anemie, oboseala si depresie.

Deci, de cata vitamina C ai nevoie?

Potrivit Institutului National de Sanatate, doza zilnica recomandata de vitamina C, este de 90 miligrame pe zi pentru barbati si 75 miligrame pentru femei. (Femeile care sunt insarcinate sau alapteaza ar trebui sa ia pana la 120 mg pe zi.)
Cercetarile sugereaza ca fumatorii au nevoie de mai multa vitamina C decat nefumatorii.

Totusi, specialistii considera ca ar trebui sa consumi mult mai multa vitamina C decat doza zilnica recomandata. De exemplu, 500 mg a fost doza zilnica de vitamina C utilizata in studii, care au aratat un risc redus de cataracta. Iar studiile pe termen lung au descoperit ca persoanele care iau mai mult de 700 mg de vitamina C pe zi, au un risc cu 25% mai mic de boala coronariana decat cei care nu iau suplimente de vitamina C.

Deoarece este solubila in apa, vitamina C este in general considerata sigura chiar si in doze mai mari. Excesul de vitamina C se elimina prin urina. Cu toate acestea, dozele mai mari de 2.000 mg pe zi pot provoca greata si diaree, precum si cresterea riscului aparitiei de pietre la rinichi.

Surse naturale de vitamina C includ: ardei, citrice, fructe de padure, fructe tropicale, cartofi, rosii si legume cu frunze verzi. Alimentele cu cel mai mare continut de vitamina C sunt (pentru o jumatate de cana):

• Ardei rosu (142 mg)

• Ardei gras verde (60 mg)

• Capsuni (49 mg)

• Kiwi (70 mg pe servit)

• Suc de portocale (70 mg)

• Pepene galben (47 mg)

Valorile de mai sus sunt valabile pentru alimente proaspete, crude. Gatitul si conservarea pot scadea continutul de vitamina C. Lumina distruge, de asemenea, vitamina C. Deci, daca bei suc de portocale, cel mai bine este sa-l cumperi in recipiente opace.

Fumatul, contraceptivele orale, estrogenul, tetraciclina antibiotica si barbituricele pot scadea eficienta vitaminei C.

 

Bioflavonoidele: partenerul Vitaminei C pentru sanatatea oculara

Bioflavonoidele sunt o familie mare de substante gasite in majoritatea alimentelor care sunt surse bune de vitamina C. De fapt, cercetatorii au identificat mai mult de 8.000 de structuri de bioflavonoide care apar in mod natural, fiind pigmentii naturali care dau culoarea fructelor si legumelor.

Bioflavonoidele si vitamina C par sa functioneze excelent impreuna in organism. Cercetatorii cred ca beneficiile atribuite doar vitaminei C in trecut, de fapt, se poate datora actiunii combinate a vitaminei C si a bioflavonoidelor specifice.

Unele dintre aceste efecte combinate includ:

• Reducerea riscului de boli cardiace

• Reducerea riscului de aparitie a anumitor forme de cancer

• Efecte anti-imbatranire

• Protectia impotriva infectiilor

• Pereti fortificati ai vaselor de sange

• Imbunatatirea circulatiei sangelui

• Scaderea colesterolului din sange

• Functie hepatica imbunatatita

 

Aproape orice aliment care contine vitamina C contine, de asemenea, bioflavonoide.

Afinele sunt o sursa bogata in bioflavonoide, adesea fiind prezentate ca fiind benefice pentru sanatatea ochilor. Afinele, fructele ade cai, cirese, prune, afine, zmeura, vinete, struguri rosii si purpurii si vinul rosu, contin cantitati mari de antociani - pigmenti flavonoizi care sunt puternic antioxidanti. Antocianinele pot contribui la reducerea riscului de cataracta si a degenerescentei maculare si pot ajuta la mentinerea sanatatii corneei si a vaselor de sange in diferite parti ale ochiului.

Ca si vitamina C, bioflavonoidele sunt solubile in apa si nu sunt toxice, chiar si in doze mari.